Jak wygląda idealny rower miejski?

Stojąc kolejny dzień w korku, spóźniając się do pracy, zaczynamy zastanawiać się, czy nie warto zmienić środek komunikacji. Na pewno nie na komunikacje publiczną, ta przecież też stoi w tych samych korkach, lecz na jednoślad napędzany siłą naszych mięśni. Jak wygląda idealny rower miejski?

Rower miejski, czyli jaki?

Obecnie pod pojęciem roweru miejskiego kryje się wyspecjalizowany sprzęt, który ma zapewnić komfortową jazdę w miejskiej dżungli. Rama wzorowana jest na klasycznym rowerze holenderskim. Duża, ale na tyle krótka, aby zapewnić jazdę przy wyprostowanych plecach. Koła maksymalnie o rozmiarze 26 cali. Większe stosowane są w rowerach trekkingowych, a poruszając się na miejskich ścieżkach rowerowych, musimy szybko i zwinnie manewrować rowerem. Siodełka zdecydowanie o klasycznym wzorze, szerokie, dobrze amortyzowane. Kierownica również klasyczna typu jaskółka, w której dłonie umieszczone są wzdłuż ramy roweru pod pewnym kątem. Takie rozwiązanie zapewnia ergonomiczne ustawienie całych rąk i wpływa na komfort jazdy. W rowerach miejskich stosowane są najczęściej klasyczne hamulce typu V-break lub szczękowy i dodatkowy hamulec na tylne koło typu torpedo. Zastosowanie hamulca typu torpedo powoduje, że w idealnych rowerach miejskich stosuje się wolnobieg ukryty w tylnym bębnie piasty i najczęściej stosuje się trzy lub siedem biegów. W starszych modelach można jeszcze znaleźć wolnobieg rowerowy z pięcioma biegami.

Akcesoria są najważniejsze

To, co odróżnia rower miejski od pozostałych typów, to akcesoria i dodatki. Dobrze wyposażony rower miejski oprócz błotników chroniących nas przed miejskimi kałużami i błotem na tylnym kole ma zamocowane dodatkowe ochraniacze zabezpieczające przed wkręceniem się połów płaszcza czy sukni. W końcu jedziemy do pracy czy szkoły, a nie na upragnioną wycieczkę po za mury miasta. Bagażnik, jak również koszyk mocowany na kierownicę, są akcesoriami, które wyróżniają rower miejski o innych typów jednośladów. Co do koszyka na kierownicę – istnieją różne typy, a wybór zależy od naszych upodobań. Możemy wybrać prosty wykonany z metalowych drutów lub bardziej stylowy – z wikliny. Kolejnym dodatkowym wyposażeniem są oświetlenie i odblaski. Najczęściej lampa przednia i tylna zasilane są po przez dynamo ukryte w przedniej piaście koła. Wybranie takiego rozwiązania powoduje, że podczas jazdy z włączonymi światłami nie słyszymy szumu opon, a dynamo ukryte w piaście jest dobrze chronione przed kałużami i błotem. Producenci rowerów miejskich wychodzą z założenia, że będziemy się nim poruszać po miejskich ścieżkach rowerowych. Dlatego też najczęściej rowery miejskie są pozbawione amortyzacji ramy i widelca. Odblaski i oczywiście dzwonek są nieodzownym wyposażeniem roweru miejskiego. Mając już komplet akcesoriów, możemy zapakować teczkę do koszyka i w drogę do pracy przez zgiełk miasta, ale nie stojąc w korku.

0 comments